Auta tańsze dzięki obniżkom stóp
Koszty finansowania leasingowanych samochodów wyraźnie zmalały. Stawka WIBOR, która zwykle jest stosowana w umowach z przedsiębiorcami, jest teraz niższa o około 2 pkt proc. w porównaniu z listopadem ubiegłego roku.
Jesień może przynieść większe ożywienie w sprzedaży nowych samochodów. Jak podał Instytut Samar, po trzech kwartałach 2023 r. liczba rejestracji zwiększyła się w porównaniu z ubiegłym rokiem o nieco ponad jedną dziesiątą, do 350,3 tys. aut. Jednak rynek wciąż odczuwa skutki pandemii, kryzysu wywołanego brakiem komponentów, a przede wszystkim wzrostu cen. W rezultacie sytuacja daleka jest od stabilizacji.
W samym wrześniu 2023 r. zarejestrowano nieco ponad 39 tys. aut, co w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku oznacza przyrost o 9,1 proc.
– Niestety, ten wzrost nie przełożył się na poprawę dynamiki po trzech kwartałach. Po ośmiu miesiącach notowaliśmy wzrost rynku na poziomie 10,8 proc., ale na koniec września było 10,6 proc. Różnica niewielka, mało znacząca, ale jednak trend jest negatywny – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.
Wróciły rabaty
O popycie na rynku cały czas decydują firmy, zwłaszcza klienci z flotami samochodów. Ich udział w rejestracjach sięga 60 proc. Kolejne 10 proc. to pojazdy rejestrowane przez dilerów. Z kolei zakupy osób fizycznych stanowią 28 proc. rynku, ale do tej grupy Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców zalicza także spółki cywilne oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Hamulcem w sprzedaży pozostają wysokie ceny. W połowie roku średnia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta