Czy samoopodatkowanie się mieszkańców gminy ma sens
O instytucji samoopodatkowania się mieszkańców gminy słyszał każdy, kto interesuje się prawem samorządu terytorialnego. Jednak w praktyce jest to instytucja bezużyteczna.
Samoopodatkowanie się mieszkańców gminy może być jedną ze spraw, która jest przedmiotem referendum lokalnego. Referendum w takiej sprawie różni się jednak w istotny sposób od referendów lokalnych prowadzonych w sprawie odwołania organu j.s.t. lub w sprawie istotnej dla wspólnoty samorządowej. Pierwsza różnica jest formalna – rozstrzygnięcie referendalne zapada w takim głosowaniu powszechnym, jeżeli „za” samoopodatkowaniem się opowie się co najmniej 2/3 głosujących w referendum. Druga różnica – materialna dotyczy skutku, jaki wywołuje rozstrzygnięcie referendalne. Jego skutkiem jest nałożenie na członków wspólnoty samorządowej obowiązku polegającego na nałożeniu na nich samych obowiązku ponoszenia nowej daniny publicznej. Istotę referendum lokalnego można sprowadzić do tych dwóch stwierdzeń, które nasuwają się po lekturze przepisów ustawy z 15 września 2000 r. o referendum lokalnym.
Czym jest samoopodatkowanie się
Zasadniczy problem z referendum lokalnym bierze się z faktu, że nie można o nim powiedzieć niewiele więcej, niż to co wynika z przepisów u.r.l. Przez co instytucja ta ma, w obecnym stanie prawnym, niewielką użyteczność praktyczną. Przepisy ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych milczą na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta