Pełnomocnik będzie musiał mieć dwa konta
W okresie przejściowym, który ma trwać sześć lat, adwokaci i radcowie prawni będą musieli się posługiwać trzema mechanizmami doręczeń elektronicznych – mówi prof. adw. Grzegorz Sibiga z INP PAN, partner w kancelarii Konarski, Traple i Wspólnicy.
Na co profesjonalni pełnomoc- nicy muszą się przygotować po 10 grudnia 2023 r.?
Do tego dnia każdy radca prawny i adwokat musi złożyć wniosek o założenie i uaktywnić adres do doręczeń elektronicznych. Od tego dnia będzie obowiązany posługiwać się nim w kontaktach z organami administracji publicznej i podatkowymi, nie licząc rzadkich spraw z innymi organami kontroli państwowej. Powstanie obowiązek założenia i uaktywnienia konta w publicznej usłudze, przez serwis Ministerstwa Cyfryzacji, a później stałego obsługiwania tej skrzynki, gdy chodzi o przyjmowanie doręczeń. Wprowadzony jest wręcz przymus dla radców prawnych i adwokatów posługiwania się tym adresem i korzystania z powiązanej z nim publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Czy w tym wypadku sądy liczą się jako organy administracji?
Nie. To rozwiązanie ma objąć organy sądowe dopiero w kolejnych krokach. To jest kontrowersyjne w tej reformie, bo sądy zostaną zobowiązane do stosowania rejestrowanych doręczeń związanych z tym adresem, według obecnych przepisów, dopiero od 1 października 2029 r. Pełnomocnicy korespondują z sądami innymi sposobami komunikacji elektronicznej. I to niejednolicie, bo z sądami powszechnymi (w sprawach cywilnych i karnych) od marca 2024 r. obowiązkowe będzie posługiwanie się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta