Fundacja rodzinna – termin na zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych
Członek zarządu fundacji rodzinnej, który nie dopełni w ustawowym terminie obowiązku zgłoszenia lub aktualizacji informacji w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Osobistych albo poda informacje niezgodne ze stanem faktycznym, podlega karze pieniężnej do wysokości 1 mln zł.
Od wejścia w życie ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej („UFR”) minęło już pół roku. W tym czasie fundatorzy ustanowili pierwsze fundacje rodzinne, a niektóre z nich zostały już wpisane do rejestru. Zarządy tych fundacji rodzinnych muszą dopełnić jeszcze jednej formalności: dokonać zgłoszenia informacji o beneficjentach rzeczywistych powstałej fundacji rodzinnej do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
1. W którym momencie należy dokonać zgłoszenia fundacji rodzinnej do CRBR?
Dylemat interpretacyjny pojawia się już przy zasadniczej kwestii, mianowicie od jakiego momentu liczyć 14-dniowy termin na zgłoszenie fundacji rodzinnej do CRBR. Zgodnie z ustawą z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu („Ustawa AML”) fundacje rodzinne zostały zrównane definicyjnie z trustem i są traktowane jako porozumienie prawne o strukturze zbliżonej do tej struktury. Przepisy Ustawy AML dotyczące trustów należy zatem stosować odpowiednio do fundacji rodzinnych. Oznacza to, że bieg terminu na zgłoszenie do CRBR rusza z chwilą utworzenia fundacji rodzinnej (art. 60 ust. 1 pkt 2 Ustawy AML), a tego zdarzenia przepisy nie łączą automatycznie z datą wpisu do rejestru – tak jak w przypadku podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Kiedy w takim razie możemy mówić o chwili...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta