Rejestracja fundacji rodzinnych – problemy w praktyce
Jesteśmy przyzwyczajeni do weryfikacji danych podmiotów gospodarczych w szybki i łatwy sposób, co zapewnia aktualizowany na bieżąco system teleinformatyczny. W przypadku fundacji rodzinnych nie ma takiej możliwości. Nie działa tu także zasada jednego okienka.
Po pierwszych miesiącach funkcjonowania fundacji rodzinnej w Polsce można podsumować przebieg rejestracji w Rejestrze Fundacji Rodzinnych (RFR). Tekst przedstawia punkt widzenia praktyka, który wielokrotnie uczestniczył w rejestracji fundacji rodzinnych. Czy rejestracja przebiega tak, jak w przypadku rejestracji podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym? Czy dostęp do danych rejestrowych jest utrudniony? Jakie są kluczowe rozwiązania, które powinien wprowadzić ustawodawca?
Fundacja rodzinna w Polsce
Ustawa o fundacji rodzinnej weszła w życie 22 maja 2023 r., po latach oczekiwań i prac legislacyjnych. Podstawowym założeniem tego podmiotu jest gromadzenie mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na ich rzecz. Stanowi przez to narzędzie do bezpiecznego przeprowadzenia transferu pokoleniowego firmy rodzinnej. Dodatkowo przez korzystne zasady opodatkowania i bezudziałowy charakter, fundacja rodzinna umożliwia pomnażanie mienia i jego zabezpieczenie. Dlatego wejście w życie ustawy o fundacji rodzinnej po długotrwałym oczekiwaniu było przywitane z dużym entuzjazmem przez przedsiębiorców i branżę prawniczą, a samo pojawienie się tego podmiotu w polskim porządku prawnym można nazwać dużym sukcesem.
System do rejestracji i pierwsze wpisy
Pomimo wieloletniego procesu legislacyjnego, początki fundacji rodzinnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta