Komisja śledcza to nie debata polityczna
Usytuowanie komisji śledczej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje na doniosłość tej instytucji w polskim systemie ustrojowym.
Zgodnie z art. 111 Konstytucji RP Sejm może powołać komisję śledczą do zbadania określonej sprawy. Tryb działania komisji określa ustawa.
Rolę komisji śledczej opisał precyzyjnie Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 14 kwietnia 1999 r. wydanym w sprawie o sygn. akt K 8/99, wskazując m.in., iż komisja śledcza jest jedną z form kontroli parlamentarnej w większości państw demokratycznych, bez względu na przyjęty system rządowy. Komisje śledcze określa się w literaturze jako organy pomocnicze, powoływane do kontroli rządu i administracji w drodze samodzielnego ustalenia faktycznego obrazu działalności egzekutywy, a w szczególności ustalenia odpowiedzialności za zachodzące w tej dziedzinie nieprawidłowości.
Działalność komisji śledczej jest ściśle powiązana z funkcją kontrolną Sejmu, określoną w art. 95 ust. 2 konstytucji. Zgodnie z tym przepisem Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami konstytucji i ustaw.
Odnosząc się do roli komisji śledczej jako elementu wykonywania działań kontrolnych przez Sejm w relacji do zasady trójpodziału władzy określonej w art. 10 konstytucji, warto przywołać kolejny fragment wspomnianego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Stwierdził on, że funkcja kontrolna pozostaje w ścisłym związku z zasadą podziału władzy.
Uprawnienia kontrolne legislatywy
Zasada ta zakłada, że system organów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta