Cyberoszuści coraz częściej biorą za cel polskich konsumentów
Średnio 1,8 tys. zł tracili Polacy, którzy w 2023 r. stali się celem ataku w internecie. To ponad dwa razy więcej niż w 2022 r. Skala zagrożenia rośnie. Jak się bronić przed oszustami?
Aż o 140 proc. zwiększyła się w ub.r. średnia wartość strat przypadająca na osobę dotkniętą oszustwem czy wyłudzeniem w sieci – wynika z dorocznego Adyen Retail Report, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. W skali świata średnie straty są jeszcze wyższe i rosną szybciej. Wzrost zagrożeń czyhających w sieci na konsumentów i firmy to światowy trend.
W przypadku spółek handlowych średnia strata wynikająca z takich działań przekracza 8 mln zł na poszkodowaną firmę.
Ryzyko nadal rośnie
Nic dziwnego, że aż 30 proc. konsumentów podczas zakupów online czuje się mniej bezpiecznie niż dekadę temu. Taki sam odsetek firm przyznaje, że w ciągu 12 miesięcy odczuły próbę ataku cybernetycznego.
– Przypadki te najczęściej dotyczą oszustw afiliacyjnych, które polegają na manipulacji ruchem na stronie lub zakładaniu fałszywych kont, ale także wycieku danych lub tworzenia wiernych kopii e-sklepów – mówi Jakub Czerwiński, wiceprezes Adyen na region Europy Środkowo-Wschodniej.
– 46 proc. firm planuje wdrażać technologie i nawiązywać współpracę, która pomoże im...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta