Serwisy z Chin dziesiątkują sprzedawców
Skala eksportu chińskich sprzedawców online w USA czy UE jest ponad cztery razy większa, niż pokazują to statystyki rządowe – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
W Polsce nie jest lepiej: według badania Mediapanel w styczniu br. obecny zaledwie od roku portal Temu gonił nasze Allegro (14,92 i 18,67 mln użytkowników).
O ile oficjalnie Pekin szacuje wartość sprzedaży e-commerce w 2023 r. na ponad 260 mld dol., o tyle szacunki analityków wskazują na 1,1 bln dol. Kołem zamachowym jest wsparcie chińskich władz: preferencyjne stawki CIT, zwolnienia z VAT i cła czy przyzwolenie na niewolniczą pracę.
Lawina taniego towaru z sieci zaczyna przytłaczać zarówno wytwórców, jak i tradycyjnych importerów produktów wytworzonych w Chinach. —pm