Jak ująć w księgach sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Następstwem transakcji sprzedaży ZCP nierzadko jest likwidacja spółki sprzedającej swój majątek. Jak zaksięgować taką transakcję? Na co zwrócić uwagę, sporządzając sprawozdanie finansowe?
Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) polega na zbyciu składników majątku i zobowiązań, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania w prowadzonej działalności gospodarczej.
Umowa sprzedaży
Spółka zbywająca ZCP powinna ująć w księgach przychód ze sprzedaży, a także wyksięgować przenoszone składniki majątku oraz zobowiązania. Transakcja zbycia ZCP nie podlega opodatkowaniu VAT, dlatego spółka sprzedająca ZCP nie będzie zobowiązania do wystawienia faktury. Operację tę ujmie w księgach na podstawie innego dokumentu np. umowy sprzedaży.
Inaczej należałoby postąpić, gdyby spółka sprzedawała poszczególne składniki majątku niestanowiące ZCP. Sprzedaż poszczególnych składników majątku podlega opodatkowaniu VAT i spółka musiałaby udokumentować taką transakcję fakturą.
Umowa sprzedaży ZCP podlega natomiast opodatkowaniu PCC. Podatnikiem jest nabywca, na nim ciąży obowiązek złożenia deklaracji oraz zapłaty podatku i to on ujmie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta