Na jakie wsparcie można liczyć
|Franczyza to popularna forma prowadzenia biznesu, która pozwala przedsiębiorcom na korzystanie z gotowego modelu, rozpoznawalnej marki oraz wsparcia doświadczonego franczyzodawcy. To wsparcie, w zależności od sieci, jest różne. Jednak ostateczny sukces zależy przede wszystkim od zaangażowania, przygotowania oraz umiejętności zarządzania danego przedsiębiorcy.
Analiza rynku, trendów, wybór franczyzodawcy, dokładna weryfikacja umowy oraz stworzenie solidnego planu biznesowego to kluczowe elementy, które trzeba uwzględnić, podejmując decyzję o współpracy na licencji.
– Dobrze, gdy marka jest rozpoznawalna, a know-how sprawdzone. Na pewno trzeba zweryfikować, czy model franczyzowy jest dobrze przygotowany, jak firma się rozwija i jaką ma pozycję na rynku względem konkurencji, jak sobie radzą franczyzobiorcy, ile punktów zamknięto, z jakich przyczyn. Warto spojrzeć, jak wygląda ogólna liczba placówek z konkretnych branż w wybranych rocznikach statystycznych – rosną czy spadają. Na przykład w przypadku sklepów spożywczych warto sprawdzić, jaki format jest aktualnie popularny i jak się rozwija – czy lepiej sprawdzają się placówki wielkoformatowe, czy też średnie lub małe. Należy też zapoznać się dokładnie z umową franczyzową oraz zrobić własny biznesplan na podstawie obietnic franczyzodawcy – mówi Michał Skubiszewski, prawnik, doradca we franczyzie PROFIT system.
Nie należy opierać się tylko na informacjach uzyskanych od franczyzodawcy, przydatne mogą być opinie w internecie i informacje od innych franczyzobiorców.
Multibiorca ma apetyt na więcej
Franczyzobiorcy powinni myśleć o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta