Szybsze rozliczenie ulgi na robotyzację – spór sądów i fiskusa
Przykład ulgi na robotyzację jest kolejnym dowodem na to, jak istotna powinna być dbałość o konstruowanie przepisów dotyczących ulg w sposób prosty i jasny. Potwierdza to spór sądów administracyjnych i organów podatkowych.
starsza konsultantka podatkowa, Andersen w Polsce
konsultantka podatkowa, Andersen w Polsce
Ulga na robotyzację, wprowadzona na mocy art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), stanowi istotne narzędzie wsparcia dla przedsiębiorców, umożliwiając im obniżenie zobowiązań podatkowych w ramach podatku dochodowego. Ulga na robotyzację pozwala na odliczenie dodatkowo 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w danym roku podatkowym. Odliczenie nie może przy tym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż zyski kapitałowe.
W ramach ulgi na robotyzację wprowadzono również definicję robota przemysłowego, wobec czego podatnik nie ma pełnej dowolności w rozliczaniu ulgi dla zakupionych maszyn i urządzeń.
Odliczenia ulgi na robotyzację, co do zasady, dokonuje się w zeznaniu za dany rok podatkowy, w którym poniesiono koszty na robotyzację. Ten warunek został jednak złagodzony – jeśli podatnik poniósł straty lub gdy wielkość jego dochodu jest niższa od kwoty uprawniającej do zwolnienia, wtedy odliczenia pozostałej części można dokonać w ciągu kolejnych sześciu lat.
Ulga na robotyzację obejmuje jedynie koszty uzyskania przychodów poniesione w latach 2022–2026, co stanowi istotne ograniczenie czasowe dla przedsiębiorców planujących skorzystanie z tego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)