Start-upy w świecie przymkniętych granic
Czy bez Stanów Zjednoczonych da się zbudować globalną firmę? Czy Europa to dziś bezpieczna przystań, czy regulacyjna pułapka? Liderzy branży technologicznej podczas debaty w „Rzeczpospolitej” próbowali odpowiedzieć na te pytania.
Jeszcze do niedawna młode firmy technologiczne miały jeden, oczywisty kierunek: ruszać do Stanów Zjednoczonych. Tam czekały: kapitał, wiedza, kontakty i renoma. Dziś ta droga nie wydaje się już taka pewna. Pokazała to również debata „Start-upy i kryzys globalizacji”. Liderzy start-upowego ekosystemu – założyciele firm technologicznych, inwestorzy i przedstawiciele instytucji wspierających innowacyjny biznes – szukali odpowiedzi na pytanie, jak młode firmy mają działać w warunkach zamykających się gospodarek, wojny handlowej i postępującego izolacjonizmu.
– Globalna ekspansja nadal jest możliwa, ale wymaga większej elastyczności – podkreślał Łukasz Gwiazdowski, wiceprezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. – Nie powinniśmy skupiać się tylko na jednym kierunku. Świat stał się wielobiegunowy. Powinniśmy coraz intensywniej myśleć o innych rynkach: o Europie, Azji – krajach takich jak Wietnam, Indie, Tajlandia czy Malezja. To są kierunki przyszłościowe. Stany Zjednoczone pozostają ważne, wręcz kluczowe, ale w dzisiejszej skomplikowanej sytuacji nie mogą być jedyną opcją. Trzeba szukać alternatywnych dróg rozwoju.
Z tezą o konieczności dywersyfikacji zgodziła się Julita Iks, szefowa Talent Alpha. – Poleganie wyłącznie na USA to dziś ogromne ryzyko. Sytuacja potrafi się zmienić w ciągu tygodnia czy dwóch – wystarczy decyzja administracyjna albo polityczna i lata naszej pracy mogą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)