Tylko zamawiający mogą otworzyć te drzwi. Albo zamknąć
Nie jest tak, że prawo unijne przewiduje rozwiązanie „domyślne”, które rozstrzyga kwestię dostępu wykonawców z państwa trzeciego w przypadku braku decyzji zamawiającego.
Z dużym zainteresowaniem przeczytałem tekst dr. Kaliksta Nagela („Tylko zamawiający mogą otworzyć te drzwi, „Rzeczpospolita” z 26 marca 2025 r.). dotyczący dostępu wykonawców z państw trzecich do rynku zamówień publicznych. Nieco inaczej – mam wrażenie, że bardziej literalnie – interpretuję stanowisko TSUE.
W przeciwieństwie do autora nie uważam, że drzwi do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego są „zamknięte przez obecne przepisy dyrektyw i wyroki TSUE”. Trybunał w pkt 61 wyroku w sprawie C-652/22 (Kolin) stwierdził, że „jedynie Unia jest uprawniona do przyjęcia aktu o charakterze generalnym dotyczącego dostępu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w Unii dla wykonawców z państwa trzeciego (…) poprzez ustanowienie (…) systemu gwarantowanego dostępu do tych postępowań dla tych wykonawców, bądź systemu, który pozbawia ich (tego dostępu – M.L.) lub który przewiduje korektę w wyniku porównania ich ofert z ofertami złożonymi przez innych wykonawców”. Jak dotąd Unia nie przyjęła takiego aktu, co oznacza, że to do zamawiającego należy podjęcie którejś...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)