Rynek re-commerce rośnie w siłę
Polacy coraz chętniej kupują online z drugiej ręki. Paliwem do wzrostów jest poszukiwanie oszczędności, dobrych okazji oraz wzrost świadomości dotyczący zmian klimatycznych.
Aż o 15 proc. zwiększył się w 2024 r. rynek re-commerce. Obecnie jego wartość jest szacowana na 9,5 mld zł – wynika z danych OLX. Prognozy na obecny rok zakładają utrzymanie wysokiej 15-proc. dynamiki wzrostu.
Sprzedaż online z drugiej ręki stanowi 7,5 proc. w całym rynku sprzedaży przez internet. W innych krajach odsetek ten jest wyraźnie wyższy, co pokazuje, że polski rynek ma przed sobą jeszcze dużą przestrzeń do wzrostu. Przykładem mogą być Stany Zjednoczone, gdzie obrót towarami z drugiej ręki stanowi aż 16 proc. e-handlu.
Dlaczego rynek re-commerce rośnie
Reverse commerce, znany również jako re-commerce i re-sale, to handel wtórny wcześniej posiadanymi rzeczami, nowymi lub używanymi. Mogą one być odnawiane, naprawiane, a nawet upcyclingowane, czyli przetwarzane w taki sposób, że w efekcie otrzymujemy produkt o wartości większej niż bazowa wartość surowców użytych do produkcji.
Z raportu Gemiusa, Polskich Badań Internetu oraz IAB wynika, że 61 proc. badanych internautów kupuje produkty używane. Największy odsetek w tej grupie stanowią osoby z młodszych grup wiekowych. Wśród osób w przedziale 15–24 lat wynosi on 74 proc., a w grupie 25–34 lat 75 proc.
Dlaczego rośnie zainteresowanie zakupami z drugiej ręki? Powodów jest kilka. Pierwszym są oszczędności. Grupa tzw. smart shopperów, czyli osób...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
