Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

O działaniach proklimatycznych warto mówić językiem korzyści

30 kwietnia 2025 | Ekonomia i rynek | Jakub Mikulski
Uczestnicy debaty rozmawiali o wyzwaniach związanych z koniecznością adaptacji do zmian klimatycznych
autor zdjęcia: mat. pras. (2)
źródło: Rzeczpospolita
Uczestnicy debaty rozmawiali o wyzwaniach związanych z koniecznością adaptacji do zmian klimatycznych
Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mówiła m.in. o dostępnych środkach na działania adaptacyjne i o nowych obowiązkach samorządów
źródło: Rzeczpospolita
Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mówiła m.in. o dostępnych środkach na działania adaptacyjne i o nowych obowiązkach samorządów

Podczas sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2025 „Zmiana klimatu – sztuka adaptacji” uczestnicy dyskutowali o sposobach reagowania na konsekwencje globalnych zmian klimatycznych. W debacie udział wzięli Dorota Zawadzka- -Stępniak, Konrad Wojnarowski, Ewa Fudali-Bondel, Andrzej Mikulski, Barbara Skuła-Dąbek i Zuzanna Szpil.

Dyskusja skupiła się na wyzwaniach związanych z adaptacją do zmian klimatu, finansowaniu projektów, współpracy międzysektorowej oraz roli edukacji. Rozmowę rozpoczęto od kwestii świadomości społecznej i edukacji klimatycznej. Dr hab. Andrzej Mikulski, kierownik Zakładu Hydrobiologii w Instytucie Ekologii na Uniwersytecie Warszawskim, podkreślił, że wiedza na temat zmian klimatu w społeczeństwie jest wciąż niewystarczająca.

– Żaden z uczniów i nauczycieli w żadnej szkole nie był w stanie mi wyjaśnić, na czym polega efekt cieplarniany. Dla nich to jest coś, co trzeba zlikwidować. A likwidacja efektu cieplarnianego spowodowałaby zanik życia na Ziemi – ubolewał. – Bez zrozumienia podstawowych mechanizmów nie będziemy w stanie tłumaczyć, co się dzieje – dodał. Członek Rady Klimatycznej przy UN GCNP zwrócił również uwagę na konieczność wzmocnienia nauczania matematyki, która kształtuje krytyczne myślenie i umiejętność weryfikacji informacji.

Barbara Dąbek z WWF dodała, że edukacja musi być dostosowana do odbiorców. – Inaczej mówimy do dzieci, inaczej do dorosłych. Nie mam wątpliwości, że do osób dorosłych musimy mówić językiem korzyści z rozwiązań, które proponujemy – tłumaczyła.

Finansowanie adaptacji – rola NFOŚiGW i funduszy unijnych

Dorota...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13164

Wydanie: 13164

Spis treści
Zamów abonament