Kampania już nie w telewizji
Algorytmy, autentyczność, emocje. Jak social media zmieniają logikę polityki.
Gdy ogłoszono wyniki pierwszej tury wyborów prezydenckich 2025 roku, wielu komentatorów z niedowierzaniem przecierało oczy. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, faworyt sondaży, analiz i komentarzy medialnych, choć wygrał, uzyskał wynik znacznie poniżej oczekiwań. Tymczasem Karol Nawrocki – dotąd szerzej nieznany opinii publicznej prezes IPN – skutecznie przebił się do świadomości wyborców, szczególnie tych młodszych, poprzez zaskakująco nowoczesną kampanię cyfrową. Jak to się stało, że ostatecznie doświadczony polityk, obyty z mediami i kampaniami, został, choć nieznacznie, ale jednak wyprzedzony przez kandydata, którego zasięg medialny jeszcze pół roku wcześniej był marginalny?
Radykalna zmiana
Odpowiedź, paradoksalnie, znajduje się nie w telewizyjnych debatach ani na łamach gazet, ale w TikToku, Instagramie i YouTubie – czyli tam, gdzie dziś toczy się realna walka o ludzką uwagę, zaangażowanie i emocje. Dane zebrane przez Europejski Kolektyw Analityczny Res Futura są jednoznaczne: kampania Nawrockiego była precyzyjnie zaprojektowaną operacją cyfrową, wykorzystującą algorytmiczne targetowanie, wirale, memy, narrację opartą na emocji, zaangażowaniu i tożsamości. Kampania Trzaskowskiego – mimo wyraźnej obecności w sieci – sprawiała wrażenie wtórnej, reaktywnej, nieprzystosowanej do rytmu współczesnych platform społecznościowych. Jej przekaz był poprawny,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
