„Prospołeczna” ustawa w sprawie CPK
Czy treść projektu nowelizacji ustawy o CPK faktycznie odpowiada na potrzeby mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek? Wczytując się w szczegóły, odkryjemy, że przede wszystkim zaspokaja potrzeby inwestora, a nie wywłaszczanych.
Na oficjalnej stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. 28 kwietnia 2025 r. pojawił się komunikat prasowy „Prospołeczna nowela ustawy o CPK”. O rozwiązaniach, które miały być korzystne dla właścicieli nieruchomości objętych decyzją lokalizacyjną, wypowiedział się pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek i prezes zarządu CPK Filip Czernicki. Przez media przetoczyła się fala entuzjastycznych komentarzy. Co najsmutniejsze, również profesjonaliści z zakresu prawa pokusili się o opinie o projekcie, którego treść nie była na ten moment znana. Emocje szybko ustały i kiedy projekt został opublikowany 12 maja 2025 r., publiczne zainteresowanie nim było już znikome. A czy faktycznie odpowiada na potrzeby mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek?
Nie wszystko złe
Ustawa z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym jest jedną z dwudziestu tzw. specustaw, które pozwalają na przymusowe wywłaszczenia nieruchomości na cele publiczne. Specustawy bardzo dobrze zabezpieczają interesy inwestorów – kosztem praw właścicieli nieruchomości.
Od lat podnoszone są te same zarzuty: przepisy nie gwarantują odszkodowania, które pozwoli na efektywne odtworzenie stanu posiadania; inwestor może żądać opuszczenia nieruchomości przed ustaleniem i wypłatą odszkodowania; brak środków kompensujących wszystkie szkody, np. związane z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)