Rewolucja w doręczeniach między pełnomocnikami procesowymi
Po zmianach wprowadzonych planowaną nowelizacją k.p.c. sąd będzie mógł żądać dowodu nadania pisma jedynie w przypadku powstania wątpliwości dotyczących skuteczności doręczenia, co eliminuje zbędny formalizm.
adwokat w KKLW Legal Kurzyński Wierzbicki sp.k.
radca prawny w KKLW Legal Kurzyński Wierzbicki sp.k.
Doręczenia procesowe stanowią fundamentalny mechanizm umożliwiający prawidłowy przebieg postępowania cywilnego. Są gwarantem realizacji konstytucyjnego prawa do sądu oraz zasady kontradyktoryjności. W odniesieniu do doręczeń pism pomiędzy profesjonalnymi pełnomocnikami ustawodawca przyjął szczególny reżim, odbiegający od zasad obowiązujących strony działające samodzielnie.
Obowiązujące zasady ogólne
Zgodnie z art. 132 § 1 k.p.c. w toku postępowania sądowego adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy oraz Prokuratoria Generalna RP są zobowiązani do samodzielnego, bezpośredniego doręczania sobie nawzajem odpisów pism procesowych wraz z załącznikami.
Ustawodawca nie narzucił jednej konkretnej formy doręczenia, tj. formy papierowej, pozostawiając profesjonalnym pełnomocnikom względną swobodę.
W obecnym stanie prawnym bowiem przepis art. 132 § 13 k.p.c. stanowi expressis verbis, że dopuszczalne są również wzajemne doręczenia elektroniczne, jednakże jedynie w sytuacji, jeśli wymienieni w przepisie profesjonalni pełnomocnicy „złożą sądowi zgodne oświadczenia odpowiedniej treści i podadzą do wiadomości sądu używane do tego dane kontaktowe”.
Jednocześnie art. 132 § 13 k.p.c. nie precyzuje konkretnych systemów teleinformatycznych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)