Kwestie pracownicze w transakcjach M&A – na co zwrócić uwagę?
W transakcjach M&A kluczową rolę odgrywają kwestie pracownicze. Mogą stać się one zarówno punktem zapalnym, jak i czynnikiem decydującym o powodzeniu całej operacji.
Większość publikacji omawiających transakcje M&A skupia się jedynie na analizie okoliczności związanych z przejściem pracowników oraz obowiązkach informacyjno-konsultacyjnych. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej – są bowiem w transakcjach M&A także inne obszary, które wymagają uwagi i mogą stwarzać praktyczne problemy.
1. Struktura transakcji
Podstawowym czynnikiem determinującym, jakie działania związane z prawem pracy należy podjąć oraz które z nich będą miały strategiczne znaczenie, jest struktura transakcji M&A.
W przypadku transakcji, których przedmiotem są akcje lub udziały (share deal) nie dochodzi do zmiany pracodawcy, co zasadniczo sprawia, że kwestie pracownicze będą odgrywały mniejszą rolę, choć nie można ich całkowicie pominąć.
Najwięcej konsekwencji w zakresie prawa pracy rodzą transakcje typu asset deal, które dotyczą składników majątkowych innego podmiotu. Zazwyczaj skutkują one transferem pracowników do nowego podmiotu na podstawie art. 231 §1 Kodeksu pracy (k.p.). Zgodnie z tym przepisem, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
2. Zakład pracy a jego część
Istotną kwestią w kontekście ustalenia zakresu obowiązków związanych z transakcją oraz jej skutków prawnych w obszarze prawa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)