Konkurencja podmiotów zabiegających o zamówienie publiczne
ANALIZA | Zasada uczciwej konkurencji w prawie zamówień publicznych – analiza przepisów i orzecznictwa sądowego
Można niezaprzeczalnie stwierdzić, że w praworządnym państwie nie byłoby jakiegokolwiek sensu w tworzeniu regulacji prawa zamówień publicznych bez zasady uczciwej konkurencji. Gdyby nie ta zasada, to zamawiający – wydatkujący publiczne środki – w praktyce niczym nie byłby związany i zamówienia te byłyby realizowane całkowicie arbitralnie.
Zarówno w poprzednio obowiązującej ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. DzU z 2019 r. poz. 1843 z późn. zm., dalej: pzp 2004), jak i obecnej ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. DzU z 2024 r. poz. 1320 z późn. zm., dalej: pzp 2019) ustawodawca umieścił tę zasadę na pierwszym miejscu wśród wszystkich zasad udzielania zamówień.
Omawiana zasada musi zawsze przyświecać stosowaniu pzp, na każdym etapie postępowania, i nawet jeśli na określonym rynku nie zachodzi praktyczny stosunek konkurencji podmiotów zabiegających o zamówienie, to i tak od zamawiającego należy wymagać tego obiektywizmu. Wymagać należy chociażby dogłębnej analizy braku konkurencji na rynku, skonstruowania zamówienia w taki sposób, aby nawet ewentualnie – jednak zmiennej na rynku – konkurencji nie wyeliminować czy aby mieć pewność, że nie istnieje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)