Praktyczne problemy nowelizacji prawa zamówień publicznych
ANALIZA | Wykonawcy z państw trzecich w polskich przetargach
Jednym z głównych tematów w obszarze zamówień publicznych była w ostatnim czasie kwestia dostępu wykonawców z tzw. państw trzecich do rynku zamówień publicznych. Oczywistym powodem wzmożonego zainteresowania tym wątkiem były wyroki TSUE: w sprawach C-652/22 Kolin oraz C-266/22 Qingdao. Potwierdzono w nich, że wykonawcy pochodzący z państw, które nie zawarły dotychczas z UE porozumienia o wzajemnej liberalizacji dostępu do rynku zamówień publicznych, nie mogą liczyć w UE na równe traktowanie ani powoływać się na prawo unijne w celu zakwestionowania decyzji zamawiającego. Wyroki te zasadniczo nie wymagały nowelizacji prawa polskiego, lecz polski prawodawca zdecydował się na jego zmianę.
Niestety przyjęto nowelizację, co do której istnieje realne zagrożenie, że w minimalnym stopniu będzie pomocna, a zarazem może okazać się źródłem wielu praktycznych problemów. W pewnym stopniu można się jednak przed nimi zabezpieczyć. Dlatego celem tego artykułu jest wskazanie kilku problemów praktycznych oraz zaproponowanie sposobów niwelowania związanych z nimi ryzyk.
Czy nowelizacja była konieczna?
Warto rozpocząć od wyjaśnienia, że wspomniane wcześniej wyroki zostały wydane w trybie prejudycjalnym, co ma duże znaczenie z praktycznego punktu widzenia. Skutki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)