Ważna jest nie tylko dostępność, lecz i jakość świadczeń zdrowotnych
Leczenie
Pacjenci zwracają coraz większą uwagę na jakość leczenia. Żeby ją zapewnić, szpitale powinny skoncentrować się na analizie zdarzeń niepożądanych i zacząć wyciągać z niej wnioski.
W 2024 r. do rzecznika praw pacjenta wpłynęło ponad 45 tys. spraw dotyczących prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych. Najwięcej, bo ponad połowa z nich (23,2 tys.), odnosiła się do jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń. To sprawy związane z przebiegiem leczenia, bezpieczeństwem i kompleksowością, w tym zgłoszenia pacjentów z zastrzeżeniami odnośnie do jakości leczenia lub pielęgnacji.
Problemy z dostępnością, czyli skargi na kolejki i terminy świadczeń, uplasowały się na drugim miejscu (16,6 tys. zgłoszeń). – To wyraźny sygnał, że pacjenci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na dostępność opieki, ale przede wszystkim na sposób, w jaki jest ona realizowana – zauważa Anna Hernik-Solarska, rzecznik prasowy RPP.
Dane na koniec września 2025 r. potwierdzają ten trend – tematy związane z jakością i bezpieczeństwem wysunęły się na pierwszy plan przed kwestiami dostępności.
– W debacie publicznej częściej mówimy o dostępności świadczeń – również aktywnej kadrze medycznej, czasie oczekiwania na świadczenia czy o tym, jak dużo się ich udziela. Jednak poprawa jakości świadczeń i zwiększanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)