Bot zabija usługi. Kto już stracił zamówienia?
Boom na AI zbiera żniwo – „Rzeczpospolita” sprawdziła, które zawody już tracą na znaczeniu. Analiza popularności ofert usług narażonych na „zastąpienie” pokazuje, że sytuacja jest kryzysowa.
Poprosiliśmy platformę Oferteo o przygotowanie zestawienia ogłoszeń usługodawców z kilku ostatnich lat. Pod uwagę wzięliśmy specjalistów z branż, które należą do tych najbardziej podatnych na wyeliminowanie przez narzędzia sztucznej inteligencji. Wyniki nas zaskoczyły. Skala zmian w popycie na takie oferty od czasu pojawienia się chatbotów jest wstrząsająca. Bez wątpienia można powiedzieć, że AI nad Wisłą już dokonuje istnej rzezi w usługach. Największej w branżach, w których sztuczna inteligencja potrafi w dość łatwy i szybki sposób przejąć część powtarzalnych, nawet kreatywnych zadań.
Copywriterzy i graficy nie są potrzebni?
Kto zatem stracił najbardziej w nowej erze automatyzacji? Dane Oferteo, przygotowane dla „Rzeczpospolitej” (analiza objęła aż 597 tys. zapytań ofertowych), wskazują dwóch głównych przegranych boomu na AI – to copywriting i obsługa w call center. Pod lupę wzięliśmy okres od stycznia 2022 r. do listopada br. (przy czym ChatGPT debiutował w listopadzie 2022 r., a kolejne systemy generatywnej sztucznej inteligencji uruchamiano już w 2023 r.). W tym czasie wielu copywriterów, tworzących teksty na potrzeby reklamowe, marketingowe i sprzedażowe (m.in. slogany, czy opisy produktów)...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
