Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Znak towarowy po rozwodzie. Kto ma do niego prawo?

21 listopada 2025 | Dodatek | Katarzyna Jedynak-Gierada

Gdy kończy się współpraca, kończy się też prawo do używania znaku. A przynajmniej tak powinno być.

Rozstanie EA Sports i organizacji FIFA po trzech dekadach wspólnego budowania jednej z najlepiej rozpoznawalnych marek w świecie gier komputerowych stało się testem dla praktyki prawa znaków towarowych. I dowodem na to, jak strategiczne – i ryzykowne – może być budowanie globalnego brandu w oparciu o cudzą rejestrację.

Znak „FIFA” należy do międzynarodowej organizacji piłkarskiej. Ale rozpoznawalność, reputacja i powiązanie tej nazwy z grą wideo to efekt pracy EA, która przez lata rozwijała produkt i komunikację marketingową. Po zakończeniu licencji prawa do znaku pozostały przy FIFA, natomiast cała renoma związana z konkretną grą – przy jej twórcy. To sytuacja, w której znak nie podąża za produktem. To również świetna ilustracja typowego napięcia między prawem do znaku towarowego a realną kontrolą nad marką, szczególnie w sytuacji, gdy jedna strona wnosi rejestrację, a druga – zawartość, narrację i renomę.

1. Znaki towarowe – kto naprawdę trzyma markę w rękach?

Znak towarowy to znacznie więcej niż rejestr w urzędzie. W nowoczesnej gospodarce pełni funkcję strategiczną. Jest nośnikiem tożsamości marki, sygnałem jakości, narzędziem lojalizacji i – co kluczowe – kontrolą narracji rynkowej. Posiadanie prawa ochronnego to nie tylko możliwość zakazania używania oznaczenia przez konkurencję, ale realna władza nad tym, jak marka funkcjonuje w świadomości...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13334

Wydanie: 13334

Spis treści

Reklama

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament