Suwalski łącznik
Na Litwę bez zmiany wózków wagonowych
Suwalski łącznik
Wdrożono polskie rozwiązanie pozwalające na eksploatację wagonów na torach o różnej szerokości bez konieczności wymiany elementów jezdnych. Na granicznej stacji Mockawa na trasie łączącej Suwałki i Kowno uruchomiono tzw. stanowisko przestawcze.
Rozpoczęto eksploatację nowego szlaku w ruchu towarowym, a w ostatnich dniach października ruszy pociąg pasażerski z Warszawy, przez Suwałki i Kowno, do Wilna.
Jedną z najbardziej istotnych trudności w międzynarodowym transporcie kolejowym jest zróżnicowana szerokość torów. Większość państw europejskich ma tory o szerokości 1435 mm. Jednak koleje Europy Wschodniej - Białorusi, Finlandii, Litwy, Łotwy, Rosji i Ukrainy - mają tory o szerokości 1520 mm. Jeszcze szersze są tory w Portugalii i Hiszpanii - 1668 mm. Na styku torów o różnej szerokości trzeba dokonać przeładunku towarów w tzw. suchych portach albo wymienić wózki wagonowe (to drugie rozwiązanie stosowane jest w międzynarodowym ruchu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta