Moja Kolekcja
- Rozmowa z Anną Suwałą, kopistką malarstwa
- Bilety wizytowe - pomysł na nową kolekcję
- Szklana secesja
- Ruch kolekcjonerski
- Usługi dla kolekcjonerów ROZMOWA Anna Suwała, kopistka malarstwa
Czekoladowa "Dama z łasiczką"
FOT. MICHAŁ SADOWSKI
Wyobraźmy sobie, że klient chce zamówić u Pani kopię "Portretu Władysława Reymonta" Jacka Malczewskiego, jednego z najpiękniejszych portretów w polskiej sztuce. Jakie warunki powinny być spełnione, ile kosztuje kopia?
ANNA SUWAŁA: Załóżmy, że dostałam zgodę na kopiowanie od właściciela, którym jest Muzeum Narodowe w Warszawie. Zamawiający powinien wiedzieć, że kopia w zauważalny sposób musi różnić się wielkością od oryginału. Nie oznacza to zmiany skali. Skala jest zachowana, tzn. postaci mają tę samą wielkość co na oryginale.
Drugi podstawowy warunek jest taki, żeby zamawiający odbierając kopię mógł jednocześnie porównać ją z oryginałem. Tylko wówczas może ocenić jakość pracy. Kopista powtarza ślady pędzla widniejące na oryginale. Zdarza się, że są one takie same, a jednak kopia "wibruje", ponieważ barwne plamy położone przez kopistę są oderwane od formy. Inny typowy błąd to nadmierna tęczowość kopii. Warto zwrócić też uwagę,
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta