Złote rybki i piranie
Wiedeńska Secesja we Frankfurcie
Złote rybki i piranie
Ponad dwieście prac twórców związanych z Wiedeńską Secesją zaprezentowali autorzy wystawy "Tęsknota za szczęściem. Klimt, Kokoschka, Schiele" w Schirn Kunsthalle we Frankfurcie nad Menem. Tematem ogromnej większości z nich jest kobieta. Widziana jako femme fatale i matka, lubieżna kusicielka i nieprzystępna dama. Jako wiośniana niewinność i niszcząca mężczyzn modliszka. Najczęściej jako modliszka.
Wystawa w Schirn Kunsthalle skupia się na malarzach austriackich, takich jak Hans Makart, Gustav Klimt, Richard Gerstl, Oskar Kokoschka i Egon Schiele, ale przedstawia także zagranicznych sojuszników sztuki określanej mianem Jugendstilu, Art Nouveau czy secesji -- artystów z Monachium, Paryża, Brukseli, Szwajcarii i Skandynawii. Max Klinger, Ferdinand Hodler, Fernand Khnopf, Edvard Munch, Lovis Corinth, Auguste Rodin, Max Lieberman -- to tylko kilka najwybitniejszych nazwisk.
Niebywały rozkwit sztuk w Wiedniu na przełomie XIX i XX wieku jest swoistym fenomenem: triumf operetki obok symfonii Mahlera i dodekafonicznej muzyki Arnolda Schönberga, architektura Otto Wagnera, w literaturze -- podatnej na teorie wiedeńczyka Zygmunta Freuda -- Hugo von Hofmannsthal, Artur Schnitzler,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta