Jak reformować w Polsce podatki
Od lat zapowiadana reforma systemu podatkowego ma obniżyć podatki lub je uprościć albo zrobić to jednocześnie. Jak te zapowiedzi się kończyły, dobrze wiemy – pisze przewodniczący Rady Podatkowej przy PKPP Lewiatan
Czy powinniśmy od rządu wymagać przeprowadzenia szybkiej reformy systemu podatkowego? Odpowiedź powinna być negatywna.
Reforma systemu wymaga kilku lat przygotowań. Mrzonką jest żądanie sporządzenia kompleksowego pakietu nowych ustaw w kilka miesięcy. Po drugie, obecny stan finansów publicznych nie daje możliwości znaczącego obniżenia podatków, bez nadmiernego ryzyka budżetowego.
Czy zatem nie należy nic robić? Tu też odpowiedź powinna być negatywna. Dla pracodawców i przedsiębiorców podatki to kluczowa sprawa. Dlatego zaniechania władzy w 2008 r. będą miały skutki w latach następnych.Warto wskazać, czego przedsiębiorcy oczekują od rządu:
– uchwalenia w 2008 r. kilku znaczących zmian w przepisach podatkowych, likwidujących bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej, które mogą być zastosowane od razu, bez konieczności zmiany stawek;
– rozpoczęcia w 2008 r. prac nad reformą, która mogłaby być wprowadzona w życie nie później niż w 2010 r., z uwzględnieniem redukcji obciążeń podatkowych.
Barierą wskazywaną przez pracodawców nie są stawki podatków, lecz przepisy rozliczeń podatkowych.
Obecny stan finansów publicznych nie daje możliwości znacznego obniżenia podatków bez wzrostu ryzyka budżetowego
Każdy podatek kosztuje. Dobry system podatkowy to taki, w którym koszt poboru...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta