Dziesięć przykazań Ministerstwa Zdrowia dotyczących cen leków
Interpretacje urzędnicze, choć ważne, nie są wiążącym źródłem prawa – przypominają adwokat współpracujący z kancelarią Salans oraz pani adwokat współpracująca z kancelarią Baker & McKenzie
W ostatnich dniach Ministerstwo Zdrowia opublikowało na swojej stronie internetowej interpretację dodanych w znowelizowanej 24 sierpnia 2007 r. ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych art. 63a – 63c (DzU nr 166, poz. 1172). Najkrócej mówiąc, przepisy te wprowadzały sankcjonowane karnie zakazy uzyskiwania przez lekarzy i uczestników rynku „nieuzasadnionych korzyści” związanych z obrotem lekami refundowanymi oraz pewne zakazy konkurencji cenowej na tym rynku. W związku z niskim poziomem legislacyjnym tych przepisów interpretacja MZ była potrzebna, choć znowu wywołała dyskusję. Wbrew jednak niektórym głosom nie może być uznana za rygorystyczną. Stanowisko MZ, mimo braku precyzji, jest co do zasady oparte na racjonalnej wykładni, odrzuca poprzednie, restrykcyjne interpretacje przepisów nowelizacji niemające uzasadnienia w jej treści.
Antykorupcyjne, a nie antyrynkowe
Po pierwsze: MZ słusznie wskazuje, że nowe przepisy mają charakter antykorupcyjny (a nie antyrynkowy), a celem ustawy jest wyeliminowanie zjawisk patologicznych (nie zaś wyeliminowanie mechanizmów rynkowych z obrotu lekami finansowanymi przez NFZ). Taki cel jest jak najbardziej słuszny i nie stawia znaku równości między rynkiem a patologią.
Po drugie: MZ uznaje to, że o ewentualnym naruszeniu ustawy można mówić tylko w indywidualnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta