Efektywne zarządzanie długiem podstawą rozwoju lokalnego
Jakość zarządzania długiem pozostaje u nas na dosyć niskim poziomie – piszą prawnik, wykładowca na UW, i ekonomista Instytutu Badań Systemowych w PAN
Jednostki samorządu terytorialnego są największym inwestorem w polskim sektorze publicznym. Ich wydatki ponaddwukrotnie przekraczają te z budżetu państwa. Jednak w porównaniu z samorządami w krajach starej Unii w polskich występuje wciąż pokaźna luka infrastrukturalna.
Finansując inwestycje, samorządy korzystają ze środków zewnętrznych – pożyczek, obligacji i kredytów długoterminowych. Konieczność zaciągania długu wynika po pierwsze z ogromnej skali potrzeb, po drugie z zapewnienia przez JST odpowiedniego poziomu współfinansowania projektów unijnych.
Plan finansowy Narodowego Programu Spójności (narodowych strategicznych ram odniesienia) na lata 2008 – 2013 przewiduje 11,86 mld euro (w cenach z 2004 r.) z krajowych pieniędzy publicznych na współfinansowanie projektów funduszami strukturalnymi i Funduszem Spójności, z czego połowę ma zapewnić budżet państwa, a połowę – jednostki samorządu terytorialnego. Dla samorządów oznacza to konieczność zapewnienia współfinansowania na średniorocznym poziomie przekraczającym 3 mld zł rocznie, czyli odpowiadającym nakładom na współfinansowanie w rekordowym pod tym względem 2006 r.
Zarządzanie długiem staje się jednym z najważniejszych elementów gospodarki finansowej i zarządzania finansowego w JST. Od stopnia efektywności zarządzania długiem zależy nie tylko rzeczywisty koszt obsługi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta