Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czar aliansu czarnych orłów

12 kwietnia 2008 | Plus Minus | Piotr Semka
 Franz Catel, Car Aleksander I i pruska para królewska przy grobie Fryderyka Wielkiego w Poczdamie, 1805
źródło: Archiwum
Franz Catel, Car Aleksander I i pruska para królewska przy grobie Fryderyka Wielkiego w Poczdamie, 1805
Charlotta-Aleksandra, córka Fryderyka Wilhelma III i żona cara Mikołaja I, sportretowana jako perska księżniczka Lalla Rookh. Obraz pędzla Wilhelma Hensela upamiętnia widowisko inspirowane romansem Thomasa Moore’a, urządzone na cześć carskiej pary z okazji wizyty na dworze pruskim w 1821 r.
źródło: Archiwum
Charlotta-Aleksandra, córka Fryderyka Wilhelma III i żona cara Mikołaja I, sportretowana jako perska księżniczka Lalla Rookh. Obraz pędzla Wilhelma Hensela upamiętnia widowisko inspirowane romansem Thomasa Moore’a, urządzone na cześć carskiej pary z okazji wizyty na dworze pruskim w 1821 r.

Rosja Putina lubi nawiązywać do carskiego przepychu. Dzięki otwartej niedawno w Berlinie wystawie widać, z jaką siłą fascynował on Prusaków

„Władza i przyjaźń. Berlin i Sankt Petersburg w latach 1800 – 1860” – tak brzmi tytuł wielkiej wystawy pod patronatem szefa dyplomacji Niemiec Franka-Waltera Steinmeiera. Zorganizowała ją fundacja powołana w 1998 roku do opieki nad pomnikami pruskiej kultury, podległa władzom federalnym oraz landowi Brandenburgii. Petersburski Ermitaż i muzeum pałacowe w Peterhofie szczodrą ręką użyczyły eksponatów na wystawę, uznając ją za demonstrację specjalnych relacji niemiecko-rosyjskich. Jednym ze sponsorów jest Gazprom.Dzisiejsze relacje Moskwy i Berlina zyskują więc historyczną nobilitację sięgającą czasów carów i królów Prus. Pasuje to do klimatu, jaki zapoczątkował kanclerz Gerhard Schröder i który utrzymuje się, choć w nieco osłabionej formie, pod rządami Angeli Merkel. Trudno nie postrzegać wystawy jako przypomnienia aliansu czarnych orłów w epoce bałtyckiej rury.

Na wystawie starannie pomija się fakt, że sojusz ten zbudowany był na rozbiorach Polski i późniejszej trosce, by dławić polski ruch niepodległościowy oraz kolejne nasze powstania. Cofnął on także Niemcy w historycznym rozwoju, blokując na długo zwrot ku parlamentaryzmowi i ku zjednoczeniu, chociażby w roku 1848.

Ale jednocześnie była to epoka pełna imperialnego przepychu i artystycznego rozkwitu, co chętnie ukazują autorzy wystawy. Rehabilitują epokę Świętego Przymierza, pokazując jej kapiące od...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7988

Spis treści
Zamów abonament