Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE
POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA

„Izraelita” źródłem wiedzy dla Polaków

08 lipca 2008 | Żydzi polscy | Robert Szuchta
Strona tytułowa tygodnika „Izraelita”, na którego łamach prowadzono dyskusje dotyczące programu asymilacji i reform judaizmu
źródło: Zbiory ŻIH
Strona tytułowa tygodnika „Izraelita”, na którego łamach prowadzono dyskusje dotyczące programu asymilacji i reform judaizmu

Ważnym ośrodkiem kształtowania programu asymilatorskiego stał się tygodnik społeczny, literacki i naukowy „Izraelita” wydawany w Warszawie w latach 1866 – 1915. Na jego łamach prowadzono dyskusje dotyczące programu asymilacji i reform judaizmu. Odegrał on znaczącą rolę w propagowaniu unowocześnienia i laicyzacji kultury żydowskiej

Ideologicznie zbliżony był do środowiska pozytywistów warszawskich. Przez lata stanowił dla Polaków główne źródło wiedzy o społeczności żydowskiej. Z pismem współpracowali tacy autorzy, jak historyk Maier Bałaban, historyk i krytyk literacki Wilhelm Feldman, pisarka Eliza Orzeszkowa czy Aleksander Świętochowski.

Polacy na kariery neofitów patrzyli krytycznie. Wątpili w ich motywy działania, nawet gdy dotyczyły one akcji charytatywnych, oświatowych czy kulturalnych. W ich oczach ci Żydzi jedynie udawali społeczników, by ukryć swą zamożność. Z punktu widzenia społeczeństwa żydowskiego chrzest oznaczał „śmierć” społeczną, krewni neofity opłakiwali go jak zmarłego. Chrzest powszechnie uważany był za deklarację zerwania jakichkolwiek więzów ze wspólnotą i obłożony sankcją najwyższą – wykluczeniem.

POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA
Brak okładki

Wydanie: 8059

Spis treści
Zamów abonament