Spółka rozliczy wydatki poniesione w czasie organizacji
Opłaty poniesione w okresie między zawarciem umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością a jej rejestracją mogą być kosztem podatkowym. Zgadzają się na to organy podatkowe. Nie na wszystkie jednak
W okresie między zawarciem umowy spółki z o.o. (podpisaniem aktu założycielskiego) a jej wpisem do rejestru przedsiębiorców ponosi ona pewne wydatki związane nie tylko z jej prawidłowym funkcjonowaniem (np. czynsz za lokal biurowy), ale też z generowaniem przychodów (np. zakup maszyn, środków trwałych itp.). Czy wydatki poniesione w tym czasie zwiększą koszty podatkowe spółki z o.o. w organizacji?
Od umowy do rejestracji...
Spółka z o.o. w organizacji powstaje z chwilą zawarcia przez wspólników umowy spółki (podpisania aktu założycielskiego) i istnieje do momentu jej wpisania do rejestru. Staje się jednostką organizacyjną, która ma zdolność prawną. Jest przejściową, tymczasową formą ustrojową spółki z o.o. W tym okresie jest czas na czynności potrzebne do powstania spółki, czyli wniesienie przez wspólników wkładów na pokrycie kapitału zakładowego, powołanie organów spółki i wpis do rejestru (Szajkowski,Tarska w: Sołtysiński, Szajkowski, Szumański, Szwaja, „Komentarz do kodeksu półek handlowych”, t. II, wyd. II, Warszawa 2005, str. 143).
Spółka z o.o. nie może być jednak stale w stadium organizacji. Maksymalny okres jej funkcjonowania wynosi sześć miesięcy. Jeśli zawiązanie spółki nie będzie zgłoszone do sądu rejestrowego w ciągu sześciu miesięcy od dnia zawarcia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta