Podczas przeglądu technicznego auta kierowca na etacie jest normalnie w pracy
Szofer wykonuje zadania nie tylko, gdy prowadzi pojazd, ale także, gdy pomaga szefowej do niego wsiąść, a potem wysiąść
Obliczanie czasu pracy kierowców łatwe nie jest. Taki pracownik nie prowadzi pojazdu non stop. Ma przerwy, czasem czeka po prostu na polecenie wyjazdu. Zdarza się, że zabiera samochód na myjnię. A czasem jedzie z nim do serwisu. Jak zatem liczyć mu czas pracy? Czy wystarczy znać kodeks pracy? Nie. Odpowiedź znajduje się też w ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.). To dla kierowców będących pracownikami oraz tych niebędących pracownikami, a wykonujących przewozy regularne na trasach nieprzekraczających 50 km. A pozostali kierowcy? Oni co do zasady podlegają przepisom unijnym. Trochę więc to skomplikowane. Jeśli chodzi o ustawodawstwo unijne, to obowiązuje rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady EWG) nr 3820/85 (DzUrz WE L 102/1 z 11 kwietnia 2006 r.).
Gdy jest angaż albo krótka trasa
Czasem pracy kierowcy na etacie jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Tak wynika z art. 6 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców. A w szczególności jest to:
-...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta