Przedsiębiorca musi sprawdzić tożsamość dzwoniącego
Pracownik ubiega się o kredyt hipoteczny. Ostatnio jego pracodawca otrzymał z banku telefon. Osoba podająca się za pracownika tej instytucji zażądała potwierdzenia, czy podwładny rzeczywiście pracuje w jego firmie. Domagała się też, aby przedsiębiorca podał, ile zatrudniony zarabia. Czy stosowana przez banki procedura weryfikowania danych osobowych kredytobiorców poprzez telefoniczne potwierdzanie ich zatrudnienia i zarobków u pracodawców jest dopuszczalna?
Odpowiada Michał Serzycki generalny inspektor ochrony danych osobowych
Tak. Jest jednak „ale”. Pracodawca musi mieć całkowitą pewność, że odbiorca jest tą osobą, za którą się podaje.
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych w art. 36 ust. 1 wskazuje na jeden z podstawowych obowiązków administratora danych osobowych, w tym wypadku pracodawcy, jakim jest zabezpieczenie danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym.
W przypadku telefonicznej weryfikacji danych pracownika występującego z wnioskiem o przyznanie mu kredytu, np. w zakresie dotyczącym wysokości wypłacanego wynagrodzenia, może dojść...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta