Dasz kalendarz w prezencie, będziesz miał reklamę, koszty i nie zapłacisz VAT
Zastanawiając się nad reklamą swojej działalności, warto wziąć też pod uwagę kalendarz. Będzie stale przypominał obdarowanemu o twojej firmie
Czy przekazanie kalendarza klientowi lub kontrahentowi będzie się wiązało z opodatkowaniem VAT?
Na pewno nie ma takiego ryzyka, jeśli kalendarz będzie można uznać za drukowany materiał reklamowy bądź informacyjny.
Bez VAT, ale z prawem do odliczenia
Co prawda zgodnie z literalnym brzmieniem ustawy o VAT i stanowiskiem sądów administracyjnych wszelkie nieodpłatne przekazania towarów związane z przedsiębiorstwem (w tym, jak orzekł NSA w wyroku z 23 marca 2009 r., I FPS 6/08, w celach marketingowych, takie jak prezenty/gadżety dołączane do towarów bądź prezenty dla klientów przekazywane w inny sposób) nie podlegają VAT, to jednak organy podatkowe wciąż stoją na stanowisku, że nieopodatkowane są tylko prezenty o niskiej wartości, próbki i materiały reklamowe i informacyjne.
Uznanie kalendarza za materiał reklamowy i informacyjny pozwala więc uniknąć sporu z fiskusem, czy jego przekazanie opodatkować, czy nie.
Choć przekazanie kalendarzy jako materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega VAT, możliwe jest odliczenie podatku naliczonego przy ich zakupie czy wytworzeniu.
Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 maja 2009 r. (ILPP1/443-260/09-3/AT).
Materiał reklamowy lub informacyjny
Przepisy nie zawierają definicji pojęcia materiałów reklamowych i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta