Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Prezenty reklamują firmę, nie trzeba więc płacić daniny

21 stycznia 2010 | Gazeta prawa i podatków | Przemysław Wojtasik

Konkursy, programy lojalnościowe, sprzedaż premiowa – firma, która organizuje takie akcje, nie musi płacić VAT od przekazywanych uczestnikom nagród i upominków

Są one bowiem związane z prowadzoną działalnością. Zdaniem sądów to wystarczy, aby nie odprowadzać podatku.

Przypomnijmy – z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli przy ich nabyciu można było odliczyć podatek naliczony. Nie dotyczy to tylko drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Sądy, interpretując ten przepis, nie mają wątpliwości – opodatkowane są tylko te gratisowe towary, które są przekazywane na cele niezwiązane z działalnością. Tak wynika np. z wyroku siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08).

Ważny jest cel

Potwierdzają to też wojewódzkie sądy administracyjne. Przyjrzyjmy się np. orzeczeniu warszawskiego WSA z 27 maja 2009 r. (III SA/Wa 3377/08), który uchylił interpretację fiskusa. Wystąpiła o nią spółka prowadząca sieć kawiarni. Opracowała ona program...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8528

Spis treści
Zamów abonament