Prezenty reklamują firmę, nie trzeba więc płacić daniny
Konkursy, programy lojalnościowe, sprzedaż premiowa – firma, która organizuje takie akcje, nie musi płacić VAT od przekazywanych uczestnikom nagród i upominków
Są one bowiem związane z prowadzoną działalnością. Zdaniem sądów to wystarczy, aby nie odprowadzać podatku.
Przypomnijmy – z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli przy ich nabyciu można było odliczyć podatek naliczony. Nie dotyczy to tylko drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.
Sądy, interpretując ten przepis, nie mają wątpliwości – opodatkowane są tylko te gratisowe towary, które są przekazywane na cele niezwiązane z działalnością. Tak wynika np. z wyroku siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08).
Ważny jest cel
Potwierdzają to też wojewódzkie sądy administracyjne. Przyjrzyjmy się np. orzeczeniu warszawskiego WSA z 27 maja 2009 r. (III SA/Wa 3377/08), który uchylił interpretację fiskusa. Wystąpiła o nią spółka prowadząca sieć kawiarni. Opracowała ona program...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta