Spadek czynszów za wynajem osłabia zainteresowanie firm zakupem lokali
Na własne siedziby zwykle decydują się kancelarie notarialno-prawne, towarzystwa ubezpieczeniowe i firmy o specyficznych wymaganiach, np. medyczne czy architektoniczne. Pozostałe preferują najem
Na Zachodzie w ofercie rynkowej są biura nie tylko na wynajem, ale też do sprzedaży. W Polsce niewiele firm kupuje lokale biurowe. Jak podają analitycy, w ostatnich latach w naszym kraju doszło do kilku dużych transakcji zakupu całych biurowców.
Rzadko zdarzają się natomiast oferty sprzedaży lokali biurowych. Firmy, które chcą mieć lokal na własność, na ogół kupują mieszkanie i adaptują je na swoje potrzeby.
Kilka miesięcy temu w Warszawie pojawiła się pierwsza oferta sprzedaży biur na większą skalę w biurowcu klasy A o nazwie Concept Tower. Na razie jednak nikt nie idzie w ślady spółki Concept Development, która wystąpiła z taką propozycją.
– Wprawdzie zakup biura nie zapewnia takiej elastyczności jak najem, ale lokal biurowy również można sprzedać czy podnająć podmiotowi zewnętrznemu, jeśli firma zaprzestanie w nim działalności – zauważa Joanna Kowalska-Szymczak, dyrektor Działu Doradztwa Inwestycyjnego w DTZ.
Obie opcje mają zalety
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, co się bardziej opłaca: zakup czy wynajem. W połowie lat 90., kiedy w Warszawie zaczęły się pojawiać pierwsze budynki biurowe, a stawki najmu sięgały 45 dolarów za mkw. miesięcznie, wiele firm, nawet tych większych, decydowało się na własne biuro. W 2008 r. ceny najmu w najlepszych biurowcach w centrum stolicy wynosiły trochę ponad 35 euro za mkw....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta