Firmy rodzinne tworzą 10 proc. polskiego PKB
Pierwsze kompleksowe badania biznesu opartego na rodzinie
Typowych firm rodzinnych działa w Polsce 219 tys., czyli 36 proc. aktywnych przedsiębiorstw z sektora małych i średnich (MŚP) – wynika z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
W sumie zatrudniają 1,3 mln osób i wytwarzają co najmniej 10,4 proc. PKB (ponad 120 mld zł). Ale większość z nich to mikrofirmy. Ich obroty są niższe niż pozostałych podmiotów. Ok. 70 proc. osiąga roczne przychody poniżej 500 tys. zł,choć średnia dla rynku MŚP to 62 proc. – Za to są bardziej elastyczne w stosunku do potrzeb swoich klientów, a to dało im większą odporność na kryzys. Szybko zredukowały koszty do bezwzględnego minimum – mówi Anna Kowalewska z PARP.
Istotne jest, że w badaniu nie były brane pod uwagę firmy jednoosobowe. – Gdybyśmy uwzględnili także te podmioty, udział biznesu rodzinnego w sektorze MŚP sięgnąłby 78 proc., czyli poziomu porównywalnego do innych krajów UE – podkreśla Kowalewska.
W Polsce firmy rodzinne nie mają długiej tradycji. Ich średni wiek to 14 lat, nic dziwnego więc, że to założyciele wciąż trzymają...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta