Pływające więzienia
W tradycji islamskiej statek zajmuje wyjątkową pozycję – Koran poświęca mu 28 wersetów. Arabowie stworzyli liczne przepisy dotyczące m.in. wyposażenia statków oraz ich zakupu i rejestracji. Administracja panującego na Morzu Śródziemnym imperium osmańskiego nadzorowała pracę arabskich stoczni oraz żeglugę poprzez biuro nazwane muhtasib. Wspomagali je inspektorzy arsenału (zwani uraf al-sin), którzy kontrolowali jakość budowanych jednostek oraz sprawdzali zanurzenie handlowych statków, zanim wyszły w morze. Przeładowany statek łatwo mógł zatonąć.
Spośród 150 rodzajów statków morskich i rzecznych używanych przez arabskich armatorów handlowe wyróżniały się pękatym kadłubem, o proporcji długości do szerokości wynoszącej 3: 1 lub 4: 1. Były budowane podobnie jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta