Nie zawsze trzeba stosować ustawę
Gminy obowiązują procedury przetargowe. Nie zawsze jednak. Gdy powierzają zadania z zakresu użyteczności publicznej samorządowemu zakładowi budżetowemu, nie muszą ich stosować
Z art. 3 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm., dalej – pzp) wynika, że przepisy tej ustawy należy stosować do udzielania zamówień przez jednostki sektora finansów publicznych, czyli m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki. Ale nie tylko.
Zgodnie bowiem z art. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.) sektor finansów publicznych tworzą również m.in. samorządowe jednostki budżetowe i zakłady budżetowe. Wynika z tego, że wszystkie te podmioty są zobowiązane do stosowania – przy udzielaniu zamówień publicznych – przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r.
Gospodarka komunalna
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi.
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (DzU z 1997 r. nr 9, poz. 43 ze zm.). ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta