Wciąż są problemy z rozliczeniem unijnych dotacji
Podatkowe rozliczenie projektów finansowanych z funduszy unijnych sprawia nie lada kłopot. Pojawiają się odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych. Wynika to nie tylko z profiskalnego nastawiania organów, ale przede wszystkim niejasnych, niejednoznacznych i niespójnych przepisów podatkowych
Sztandarowym problemem jest określenie, czy dotacje z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej należą do tzw. bezzwrotnej zagranicznej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o PIT lub art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Problem prefinansowania
Chodzi o kwestię technicznego sposobu przekazywania tych środków, która zasadniczo w Polsce przybiera formę prefinansowania. Mianowicie beneficjent nie otrzymuje pieniędzy wprost z budżetu Unii Europejskiej, lecz formalnie przede wszystkim z budżetu krajowego i dopiero później między państwem polskim a Unią Europejską dochodzi do wzajemnych w tym zakresie rozliczeń.
Większość organów podatkowych kierując się pismem ministra finansów z 30 sierpnia 2006 r. (DD6-8213/06/DZ/ 412), od samego początku stała na stanowisku, że tego rodzaju dotacje nie pochodzą ze źródeł zagranicznych, ale krajowych. W praktyce oznaczało to, że dotacje unijne za lata 2004 – 2006 w opinii organów podatkowych nie korzystały ze zwolnienia z podatku, o którym mowa we wskazanych przepisach.
To jednak są środki unijne
Z tym stanowiskiem organów walczyła większość sądów administracyjnych, co zostało „zwieńczone” wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego, m.in. z 16 kwietnia 2009 r. (II FK 59/2008) i z 30 października 2008 r. (II FSK...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta