Jak się przygotować do negocjacji międzynarodowego kontraktu
Wpływ na rokowania może mieć wiele czynników, takich jak miejsce, czas, zastosowane strategie i różnice kulturowe. Z pozoru drobne niuanse potrafią przekreślić dobrze zapowiadającą się współpracę
Coraz większa grupa polskich przedsiębiorców wchodzi na zagraniczne rynki. Czasem chodzi o kontakty nie tylko z naszymi bezpośrednimi sąsiadami, lecz rynkami egzotycznymi. Firmy oferują tam własne produkty bądź poszukują towarów, które z zyskiem da się odsprzedać w kraju. Dla myślących o dynamicznym rozwoju nie ma innej drogi jak właśnie odważne wchodzenie na obce rynki.
Rozwój światowej gospodarki, jej kurczenie się, dzięki zastosowaniu coraz nowocześniejszych środków transportu, komunikacji, obniżeniu ich kosztów, powoduje, że zacierają się granice między krajowym a globalnym rynkiem. O konkurencyjności firmy może decydować to, czy potrafi zaopatrywać się w najlepszym miejscu i tam też oferować swoje dobra oraz czy pozyskuje tam kooperantów.
To, co daje szansę rozwoju, stwarza jednocześnie bariery. Handel międzynarodowy to nie to samo co transakcje zawierane na rodzimym rynku. To inne regulacje prawne, zwyczaje, języki, administracja publiczna i kultura, która w szczególności może determinować podejście do biznesu. Każdy początkujący na arenie międzynarodowej biznesmen musi mieć tego świadomość.
Chociaż nie da się oczywiście przewidzieć wszystkich sytuacji i całkowicie ustrzec się przed błędami, to dobre przygotowanie się do negocjacji z zagranicznym partnerem zwiększa szanse na sukces. Zupełnie inaczej mogą bowiem przebiegać negocjacje prowadzone...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta