Jak przechowywać dowody podatkowe
W dużych firmach składowanie latami papierowych oryginałów dokumentów księgowych i podatkowych sprawia nie lada kłopot. Czy można je archiwizować wyłącznie w formie elektronicznej?
– Głośny jest ostatnio temat elektronicznego przechowywania faktur VAT i znane negatywne stanowisko fiskusa co do faktur, które nie zostały wystawione w postaci elektronicznej. Natomiast moje pytanie dotyczy pozostałych dowodów podatkowych, czy można przechowywać je w formie elektronicznej, np. zgodnie z regułami określonymi w ustawie o rachunkowości?
Ustawa ta dopuszcza elektroniczne zarchiwizowanie dowodów księgowych za dany rok obrotowy po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, ale czy działanie takie można uznać za poprawne w świetle regulacji podatkowych w odniesieniu do – najczęściej tożsamych z dowodami księgowymi – dokumentów będących dowodami podatkowymi? Czy w tej sprawie zajmował stanowisko minister finansów lub sądy administracyjne? – pyta czytelnik.
Ani ordynacja podatkowa, ani ustawa o CIT nie odnoszą się do kwestii przechowywania dokumentów księgowych w formie elektronicznej. Przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji rachunkowej, w których określono miejsce, sposób i okres przechowywania zbiorów, zawiera ustawa o rachunkowości (uor).
Do stosowania tych regulacji zobowiązuje art. 9 ust. 1 ustawy o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta