Najpierw biurokracja, a dopiero później pieniądze za złamaną nogę
Sam fakt, że zatrudniony miał wypadek przy pracy, jeszcze go nie upoważnia do żadnych roszczeń. Musi poczekać, że tak właśnie zostanie zakwalifikowane zdarzenie, któremu uległ
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą.
Taką definicję zawiera art. 3 ust. 1 ustawy z 30 października 2002 o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 nr 167, poz. 1322 ze zm., dalej ustawa wypadkowa).
Gdy będzie miał miejsce, pracodawca – zgodnie z art. 234 § 1 kodeksu pracy – musi:
- podjąć niezbędne czynności, które wyeliminują lub ograniczą zagrożenie,
- zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym,
- ustalić, w przewidzianym trybie, okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy oraz
- zastosować odpowiednie środki mające na celu zapobieganie podobnym wypadkom w przyszłości.
Oto procedura postępowania w razie wystąpienia wypadku krok po kroku, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 1 lipca 2009 w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870, dalej rozporządzenie).
KROK 1....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta