Nie przerzucać finansowania opieki zdrowotnej na firmy
Przedsiębiorca nie może realizować obowiązków państwa – piszą adwokaci
Rządowy projekt ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych narzuca górną granicę wydatków na refundację leków: nie mogą one być wyższe niż 17 proc. „sumy środków publicznych przeznaczonych na finansowanie świadczeń gwarantowanych w planie finansowym funduszu". Tymczasem w 2009 r. NFZ przeznaczył na leki 18,9 proc. budżetu na świadczenia zdrowotne, a w 2010 r. – 19 proc. Dodajmy, że w liczbach bezwzględnych nakłady na leki w Polsce ze środków publicznych należą do najniższych w Europie – nawet kraje o zbliżonym PKB wydają dwa – trzy razy więcej.
Mechanizm pay-back
Konsekwencją wprowadzenia limitu 17 proc. jest konieczność znalezienia źródła finansowania nadwyżki. Mają nim być zasoby majątkowe przedsiębiorców sprzedających leki refundowane, a instrumentem wykorzystania tych środków – mechanizm pay-back, który nakłada na branżę farmaceutyczną obowiązek partycypacji w wydatkach publicznych na opiekę zdrowotną. Mechanizm ten zakłada, że przy spełnieniu określonych warunków NFZ nabywa wobec przedsiębiorców, którzy uzyskali decyzję o objęciu refundacją ich leku, roszczenie o zwrot części kwoty refundacji (kwoty przekroczenia).
Ustalony sztywno wskaźnik 17 proc. budżetu oraz mechanizm pay-back zmierzający do pokrycia nadwyżki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta