Nie zawsze za zmianę daty wakacji zapłaci pracodawca
Jeśli szef przesuwa termin urlopu pracownika, musi liczyć się z wydatkami. Podwładnemu trzeba zrekompensować poniesione przez niego koszty. Ale nie wtedy, gdy zaplanował, że wolne spędzi na działce
- Ustaliłam z pracodawcą termin mojego dwutygodniowego urlopu. Na ten okres wykupiłam w biurze podróży wycieczkę zagraniczną. Na kilka dni przed rozpoczęciem wakacji pracodawca poinformował mnie, że zmienił zdanie i teraz nie będę mogła na nie jechać. W takiej sytuacji stracę 80 proc. wpłaconej ceny za wycieczkę. Czy pracodawca ma obowiązek zwrócić mi tę kwotę? – pyta czytelniczka.
Tak, pracodawca powinien zwrócić koszty poniesione przez pracownika w związku z rezygnacją z wycieczki spowodowaną zmianą terminu urlopu. Pracownik musi udokumentować poniesione straty.
Ważny powód
Na podstawie art. 164 k.p. przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami. Przesunięcie daty wakacji jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.
Należy jednak zwrócić uwagę, że brakuje tutaj regulacji określającej obowiązek zwrotu kosztów pracownikowi, które poniesie w związku ze zmianą daty wyjazdu.
Tymczasem przepisy dotyczące odwołania z urlopu wyraźnie wskazują,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta