Krucjata ZOMO
Złotoria. Pluton ZOMO przełamał opór kobiet, używając gazu łzawiącego i pałek
Odejście od „odwilży" Października '56 pokazał oficjalnie okólnik nr 26 z 4 sierpnia 1958 r. wydany przez Ministerstwo Oświaty. Dotyczył on „przestrzegania zasad świeckości szkoły", do których władze zaliczyły także wieszanie krzyży w salach lekcyjnych, modlitwę przed i po lekcjach, udział uczniów i nauczycieli w nabożeństwach oraz pielgrzymkach. Metody, za pomocą których ekipa Gomułki starała się wprowadzić w życie owe postanowienia, dobrze ilustruje przykład dawnego województwa białostockiego.
Okólnik nr 26
Jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego 1958/1959 księża z tego terenu inspirowali wiernych do przeciwstawienia się nowym przepisom dotyczącym świeckości szkoły. W kościołach odczytywany był list episkopatu mówiący o usuwaniu symboli religijnych i pozbawianiu prawa nauczania religii księży – zakonników. W efekcie tego po rozpoczęciu zajęć w wielu powiatach województwa białostockiego władze napotkały różnorodny opór we wprowadzaniu okólnika – od petycji kierowanych do władz administracyjnych (np. inspektoratów oświaty i rad narodowych) i spotkań z ich przedstawicielami przez samowolne wieszanie krzyży po manifestacje i swoiste strajki szkolne.
Warto odnotować, że we wchodzących w skład województwa białostockiego powiatach na tzw. Ziemiach Odzyskanych – Ełk, Gołdap i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta