Klatki wysokiego ryzyka
Tu migającą na kruchym celuloidzie przeszłość wskrzesza nowoczesna technologia. Tu skazane dotąd na samozniszczenie obrazy odzyskują dawny blask, a nawet kolor. Tu – w Pracowni Restauracji Taśmy Filmowej działającej w Archiwum Filmoteki Narodowej.
Wytwórnia przy ul. Chełmskiej. Na końcu biegnącej przez jej środek drogi ukrył się w zieleni spory budynek. To Archiwum Filmoteki Narodowej. Znajdują się tu m.in. przedwojenne celuloidowe taśmy.
To produkt łatwopalny i narażony na mechaniczne uszkodzenia. Biorąc pod uwagę jego delikatność, tuż obok stworzono w 2009 r. oddział Filmoteki Narodowej – Pracownię Restauracji Taśmy Filmowej. Niewiele osób spoza FN tu weszło. Nam się udało.
Trzy kroki w przyszłość
Konserwacja, digitalizacja, rekonstrukcja. Takie etapy przechodzą dawne filmy, odzyskujące świetność dzięki nowoczesnej technologii.
Czym wśród firm przywracających blask kinowym archiwaliom wyróżnia się pracownia z Chełmskiej?
– Nikt poza nami nie wykonuje takich działań na taśmie nitro – mówią restauratorzy z FN.
Klatki wysokiego ryzyka wymagają specjalnych starań. Widzimy to już w pierwszym pomieszczeniu, do którego nas zaproszono – sterylnym, z wyrównaną temperaturą.
W drzwiach wita nas dziewczyna w białym fartuchu. To Monika Supruniuk, z wykształcenia konserwator sztuki po warszawskiej ASP, nasza pierwsza przewodniczka.
– Zajmujemy się konserwacją najstarszych materiałów. To cenne zabytki, więc warunki,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta