Polskie skrzydła nad Zatoką
Już u zarania niepodległości zaczęto myśleć w Polsce o sformowaniu lotnictwa morskiego w oparciu o sprzęt i zaplecze przejęte po zaborcach.
W 1920 r. w Pucku, który stał się bazą naszej Marynarki Wojennej, utworzono Bazę Lotnictwa Morskiego, którą kilka lat później przemianowano na Morski Dywizjon Lotniczy. Do początku lat 30. wyposażony był on w rozmaity sprzęt zagraniczny, spośród którego największą wartość posiadały nowoczesne wodnosamoloty zakupione we Francji.
Pod koniec lat 20. kierownictwo Marynarki Wojennej zadecydowało o rozbudowie lotniczego potencjału w oparciu o krajowy przemysł, przy czym dostawcą samolotów została prywatna lubelska wytwórnia Plage i Laśkiewicz. Do 1935 r. dostarczyła ona MDL przeszło 20 maszyn, w tym trzy dwupłatowe samoloty R-VIII (dwie wersje – R-VIII bis z silnikiem rzędowym Lorraine-Dietrich o mocy 650 – 740 KM i R-VIII ter z silnikiem rzędowym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta